12 Nov 2024
praktijk

Finfluencers onder een vergrootglas

Financiële influencers (‘finfluencers’) liggen onder het vergrootglas van onderzoekers, journalisten, én de Autoriteit Financiële Markten (‘AFM’). Alhoewel er geen vastomlijnde definitie is van het begrip ‘finfluencer’, zijn dit doorgaans personen die zich online uitlaten over financiële onderwerpen of financiële producten aanprijzen.

 

In dit praktijkartikel bespreken wij bepaalde juridische risico’s waar finfluencers en financiële ondernemingen die met finfluencers samenwerken in de praktijk mee te maken kunnen krijgen.

Achtergrond en opzet artikel

In december 2021 publiceerde de AFM de resultaten van een verkennend onderzoek naar de (juridische) risico’s die kunnen kleven aan de werkwijze van finfluencers.1 Daaruit volgt onder meer dat finfluencers soms beleggi...

Voor het lezen van dit artikel is een abonnement nodig. Login of vraag een abonnement aan.

Inloggen

Mandatory field
Mandatory field
Wachtwoord vergeten?

Geen abonnement?

Dank voor uw bezoek! Als bezoeker van VAST kunt u onze blogs en wetenschappelijke artikelen inzien, alsmede een indruk krijgen van de noten en praktijkgerichte artikelen. Om alles in te kunnen zien dient u zich als abonnee aan te melden. Der eerste zes weken is nu bovendien gratis kennismaking.

Neem een abonnement

Keywords

Aansprakelijkheidsrecht
AFM
Burgerlijke rechtsvordering
Financieel recht
Finfluencers
Handhaving
Wohp

Auteur(s)

Casper Rooijakkers

Senior advocaat bij bureau Brandeis te Amsterdam

LinkedIn

Joris Viellevoije

Advocaat bij bureau Brandeis te Amsterdam

LinkedIn

Simone Peek

Advocaat bij bureau Brandeis te Amsterdam

LinkedIn