28 Mar 2024
blog

Het belang van de Platform-2-Business Verordening voor vergelijkingssites en verzekeraars

Blog

Voor veel verzekeraars zijn vergelijkingssites een belangrijk verkoopkanaal dat toegang biedt tot grote groepen potentiële klanten. De keerzijde is dat verzekeraars afhankelijk kunnen worden van de toegang tot een dergelijk onlineplatform, waarbij niet langer sprake is van een evenwichtige onderhandelingspositie. Ook bestaan er situaties waarin onlineplatforms, zoals vergelijkingssites, zichzelf (dat wil zeggen hun eigen producten) bevoordelen. Deze problematiek is mede aanleiding geweest voor de wetgever om op Europees niveau regels te stellen over de verhouding tussen onlineplatforms en zakelijke gebruikers: de Platform to Business Verordening (EU) 2019/1150 (P2B Verordening).

De P2B Verordening is al sinds medio 2020 van kracht, maar uit onderzoek door de Autoriteit Consument & Markt (ACM) blijkt dat een meerderheid van de ondernemers die onlineproducten en -diensten aanbieden, niet bekend is met deze Verordening. Bovendien was het in Nederland tot op heden niet mogelijk om naleving van de P2B Verordening bestuursrechtelijk te handhaven. Op 28 maart 2024 wordt door de Tweede Kamer een wetsvoorstel behandeld dat de ACM de taak geeft om toezicht te houden op de bepalingen uit de P2B Verordening. Ook krijgt de ACM de bevoegdheid om boetes opleggen tot ruim € 1 miljoen of – als dat meer is – 10 procent van de omzet van de overtreder.

De P2B Verordening is ook van toepassing op de relatie tussen vergelijkssites en verzekeraars (of tussenpersonen) die hun producten via deze platforms aanbieden. Wij bespreken dit aan de hand van vier vragen.

 

1. Wat is de P2B Verordening?

De P2B Verordening heeft tot doel om meer duidelijkheid en transparantie te verschaffen aan zakelijke gebruikers over het gedrag van onlineplatforms. De Verordening legt transparantieverplichtingen op aan onlineplatforms in hun relatie met ondernemers die via een dergelijk platform hun producten of diensten (zoals verzekeringen) aanbieden aan consumenten. Hiermee wordt beoogd dat de (voorwaarden van de) dienstverlening door platforms voorspelbaarder wordt, zodat zakelijke gebruikers, zoals verzekeraars of intermediairs, hier hun bedrijfsvoering op kunnen inrichten.

 

2. Op welke ondernemingen is de Verordening van toepassing?

De Verordening is van toepassing op onlinetussenhandelsdiensten en onlinezoekmachines (kortweg: onlineplatforms). Denk hierbij aan onlinemarktplaatsen waarop ondernemers goederen of diensten aanbieden zoals maaltijden of hotelovernachtingen en reserveringsplatforms. Ook vergelijkingssites voor energiecontracten, vliegtickets of verzekeringen vallen onder de reikwijdte van de P2B Verordening. Voorbeelden van dergelijke sites zijn verzekering.nl, overstappen.nl, zorgkiezer.nl, poliswijzer.nl, autoverzekering.nl, depremievergelijker.nl en pricewise.nl.

De P2B Verordening is van toepassing op alle platforms in de Europese Unie. Het maakt niet uit hoeveel omzet de vergelijkingssite maakt of hoeveel gebruikers er op een vergelijkingssite actief zijn. Ook kleinere, Nederlandse vergelijkingssites vallen dus binnen het toepassingsgebied van de Verordening.

 

3. Welke verplichtingen zijn er voor platforms?

De P2B Verordening roept verschillende verplichtingen in het leven voor onlineplatforms, waarvan wij de belangrijkste zullen bespreken.

 

(a) Ranking en zichtbaarheid

Het meest in het oog springt de verplichte transparantie ten aanzien van rankings. De plaats van het aanbod of het profiel van de verzekeraar ten opzichte van andere verzekeraars kan bij vergelijkingssites grote impact hebben. De P2B Verordening vereist dat vergelijkingssites de belangrijkste parameters voor de rangschikking in hun algemene voorwaarden vermelden. Bij parameters kan worden gedacht aan personalisering, effecten van kunstmatige intelligentie en gebruikersbeoordelingen. Als de ranking-parameters kunnen worden beïnvloed door betaling, moet dit worden vermeld.

Als het platform zijn eigen producten of diensten gedifferentieerd aanbiedt – self-preferencing – moet ook een beschrijving van deze gedifferentieerde behandeling worden gegeven. Indien vergelijkingssites beperkingen opleggen aan zakelijke gebruikers ten aanzien van het hanteren van afwijkende voorwaarden bij verkoop via andere kanalen (bijvoorbeeld het mogen hanteren van een lagere prijs op de eigen website), moet dit gemotiveerd worden vermeld. Zij zijn onder de Verordening echter niet verplicht tot het geven van gedetailleerde inzage in de werking van rangschikkingsmechanismen.

 

(b) Geschillenbeslechting: klachtenprocedure en bemiddeling

Ook roept de Verordening een verplichting in het leven voor een intern geschillenbehandelingssysteem voor platforms. Het platform moet alle klachten binnen een redelijke termijn behandelen en het resultaat gemotiveerd aan de klager meedelen. Platforms moeten ook minstens twee onafhankelijke bemiddelaars aanwijzen. Platforms met minder dan 50 werknemers of een omzet van minder dan € 10 miljoen zijn vrijgesteld van deze verplichting.

 

(c) Algemene voorwaarden

De algemene voorwaarden dienen helder en begrijpelijk te zijn opgesteld. Dit houdt in dat ze (a) concreet, gedetailleerd en niet vaag moeten zijn over belangrijke zakelijke aspecten, waardoor zakelijke gebruikers een redelijke verwachting kunnen krijgen met betrekking tot de cruciale aspecten van de contractuele relatie; en (b) geen misleidende taal mogen bevatten. Een platform kan ook niet zonder redelijke motivering een contract met een zakelijke gebruiker opzeggen of de dienstverlening weigeren.

 

(d) Aanpassingen op het platform moeten tijdig worden aangekondigd

Als zakelijke gebruikers technische of commerciële veranderingen moeten doorvoeren, moet een evenredige termijn worden gehanteerd zodat zij in staat zijn om aan de wijzigingen te voldoen. Hierbij kan worden gedacht aan situaties waarbij:

  • functies van het platform, waartoe zakelijke gebruikers toegang hadden, volledig worden verwijderd of toegevoegd; en
  • zakelijke gebruikers hun goederen moeten aanpassen of hun diensten moeten herprogrammeren om het platform te kunnen blijven gebruiken.

 

4. Wat zijn de risico’s als platforms zich niet aan de Verordening houden?

De ACM zal in Nederland worden aangewezen als de toezichthouder voor de P2B Verordening. Zij ziet enkel toe op platforms (waaronder vergelijkingssites) die toegang bieden aan Nederlandse zakelijke gebruikers (zoals verzekeraars) of aan zakelijke gebruikers met Nederlandse klanten. De ACM is voornemens om te gaan handhaven en moedigt zakelijke gebruikers aan om misstanden met betrekking tot de Verordening te melden.

De ACM kan voor overtredingen van de P2B Verordening een boete opleggen van maximaal € 1.030.000 of, als dat meer is, 10 procent van de jaaromzet van het platform. Zakelijke gebruikers kunnen zich ook bij de civiele rechter beroepen op de P2B Verordening.

 

Vooruitblik

Met het oog op de naderende handhavingsmogelijkheden voor de ACM is het verstandig voor vergelijkingswebsites én verzekeraars zich te verdiepen in de vereisten die voortvloeien uit de P2B Verordening en in kaart te brengen wat de impact is op hun bedrijfsvoering.

 

Voor meer blogs zie www.maverick-law.com. Volg Maverick Advocaten op LinkedIn

Keywords

Mededinging
Mededingingsrecht
Platforms
Verbintenissenrecht
Vergelijkingswebsite
Verzekeraars
Verzekeringen

Auteur(s)

Cyriel Ruers

Advocaat en partner bij Maverick Advocaten

LinkedIn

Bas van Os

Advocaat bij Maverick Advocaten

LinkedIn