Zijn de polisvoorwaarden wel op de juiste wijze aan de consument verstrekt?
Bij een juridisch geschil over een consumentenverzekering toetsen rechters en Kifid altijd of sprake is van een oneerlijk beding in de zin van de Europese richtlijn oneerlijke bedingen in consumentenovereenkomsten. Het doet er niet toe of de consument zelf ook stelt dat het beding oneerlijk is. De rechter en Kifid moeten ambtshalve toetsen of de inhoud van het beding oneerlijk is in de zin van deze Europese richtlijn 93/13 betreffende oneerlijke bedingen in consumentenovereenkomsten. Recent heeft Kifid bekendgemaakt dat deze ambtshalve toetsing op oneerlijke bedingen wordt uitgebreid. Kifid gaat namelijk ook ambtshalve toetsen of de polisvoorwaarden op de juiste wijze aan de consument zijn verstrekt. In dit artikel bespreek ik deze nieuwe ontwikkeling. En sta ik stil bij de vraag wat deze nieuwe ontwikkeling betekent voor verzekeraars, verzekeringsadviseurs en gevolmachtigd agenten. Ik sluit af met een oproep aan de branche tot samenwerking.
Nieuwsbericht van Kifid
Op 25 juli 2023 publiceerde Kifid het volgende nieuwsbericht: ‘Kifid: arrest van Europese Hof van Justitie leidt tot uitbreiding ambtshalve toetsing”.1 Kifid heeft dit besloten naar aanleiding van het Ocidental-arrest van ...
Voor het lezen van dit artikel is een abonnement nodig. Login of vraag een abonnement aan.
Geen abonnement?
Dank voor uw bezoek! Als bezoeker van VAST kunt u onze blogs en wetenschappelijke artikelen inzien, alsmede een indruk krijgen van de noten en praktijkgerichte artikelen. Om alles in te kunnen zien dient u zich als abonnee aan te melden. Der eerste zes weken is nu bovendien gratis kennismaking.
Neem een abonnementKeywords
Auteur(s)
Advocaat bij JPR Advocaten en lid van de redactie van VAST